دعای افزایش رزق وروزی

 

 

 

 

1-ختم سوره واقعه جهت وسعت رزق :

جهت وسعت رزق ومعيشت از شب شنبه ، هر شب سه بار سوره مباركه واقعه را بخواند وشب جمعه 8مرتبه بخواند واين عمل را پنج هفته بجاي آورد وقبل از هر بار خواندن سوره اين دعا را بخواند:

 

اَللَّهُمَّ ارْزُقنا رِزْقاً حَلاَلاً طَيِّباً مِنْ غَيْرِ كَدٍّ اِسْتَجِب ْ دَعْوَتَنَا مِنْ غَيْرِ رَدٍّ وَ اَعُوذُ مِنَ الْفَضِيحَتِين الفَقرا وَالدِّينِ وَاِدْفَعْ عَنِّي هَذَيْنِ بِحَقِّ الامَامِيْن الحسن وِالحُسَين بِرَحْمَتِكَ ياارحم الراحمين . فرموده اند اين ختم تاثير عجيبي دارد .

 

2-دعای گشایش رزق و روزی:

 

اللهم ارزقنی من فضلک الواسع الطیب رزقا واسعا حلالا طیبا بلاغا لدنیا و الاخره صبا و صباهنیئا مریئامن غیر کد ولا من احد من خلقک الاسعه من فضلک الواسع فانک قلب واسئلوا الله من فضله فمن فصلک اسئل ومن عطیتک اسئل و من یدک الملا اسئل

 

3-دعا به جهت وسعت رزق:

 

جهت تنگي روزي و رفع فقر 40 روز روزي يكمرتبه سوره مباركه مزمل را بخواند.

 

 

4-دعا به جهت افزایش رزق و روزی:

 

براى رفع فقر و جلب وسعت و باز شدن در بهشت هر روز صد مرتبه بگويد:

لا اله الا اللّه الملك الحق المبين .

 

 

5-دعای افزایش رزق وروزی:

جهت جلوگيري از فقر، بخل، مرض و براي غني شدن از نظر مادي در هر روز بين الطلوعين (بعد از طلوع فجر تا قبل از طلوع آفتاب) 10 مرتبه اسم مبارك �يا باسط� خوانده شود.

 

6-برای گشایش روزی صد مرتبه در روز بگوید :

یا وَهّاب

 

7-ختم سوره مباركه طه جهت افزایش رزق :

 

سوره مباركه طه را هر روز بعد از اذان صبح وقبل از طلوع آفتاب بخواند رزق او فراخ شودواز جايي كه گمان نداشته باشد خدا براي او روزي برساند ،واگر در هنگام طلئع آفتاب بخواند روزي تازه به او رسد واگر كسي اين سوره مباركه را بنويسد وهمراه خود داشته باشد در پي پي هر حاجتي برود موفق گردد ، واگر براي اصلاح بين دونفر بخواهد برود قبل از رفتن اين سوره را بخواند .

 

8-دعا جهت توسعه رزق از امام جواد عليه السلام:

جهت وسعت رزق مكرر گفته شود:

يا من يكفى من كل شى ء و لا يكفى منه شىء اكفنى ما اهمنى .

 

 

9-برای گشایش در هر روز 77 مرتبه بگوید :

یا غَفور یا وَدود

 

10-دعايى جهت زياد شدن رزق و اداءدين:

على عليه السلام فرمود: شكايت كردم به پيغمبر از قرض ، پس فرمود: بگو يا على !پس اگر به قدر كوه بزرگى قرض دارباشى خدا ادا مى فرمايد. ان شاء اللّه تعالى .

اللهم اغننى بحلالك عن حرامك و بفضلك عمن سواك .

 

مضرات خواب بین الطلوعین برای روزی و چهره

 

مضرات خواب بین الطلوعین برای روزی و چهره

 

خواب بین الطلوعین را فراموش کنید چرا که نامبارک است. طبق فرمایشات معصومین یکی از عوارض و مضرات خواب بین الطلوعین کاهش رزق و روزی و زشتی چهره است که دلیل آن شرح داده شده است.

 

عوارض و مضرات خواب بین الطلوعین

انسان از آن جهت که صاحب فکر و اندیشه است، می خواهد در مورد بسیاری از مطالب پرس وجو کرده، چرایی و چگونگی مطالب را دریابد. از جمله مسائلی که فکر انسان را به خود معطوف داشته، مسائل مربوط به �رزق و روزی� انسان و دیگر موجودات است به طوری که همواره در پی آن است تا روزی ِ بیشتری به دست آورد.
انسان سؤالات فراوانی را در این مورد در ذهن خود می یابد، تا آنجا که اگر بگوییم بعضی از سؤالات به صورت روزانه در بین مردم جریان دارد، سخن به گزاف نگفته ایم.

 

عوارض خواب بین الطلوعین


سؤالاتی از این قبیل:

- عوامل مؤثر در افزایش روزی چیست؟ اسباب و علل کاهش روزی کدام است؟

- فلسفه وسعت رزق یک گروه و اندک بودن رزق گروهی دیگر چیست؟

- نقش تلاش و سعی انسان برای به دست آوردن روزی و ارتباط آن با تقدیر روزی چگونه است؟

- آیا دعا در افزایش روزی مؤثر است؟

- تا چه اندازه رزق حلال و حرام در سرنوشت انسان مؤثر است؟

کتاب �رزق و روزی از دیدگاه قرآن و حدیث� اثر علی متین، به سؤالات و دغدغه های افراد در خصوص کسب رزق و روزی از دیدگاه قرآن و حدیث پاسخ گفته است که در ادامه می خوانید:
تأثیر دعا در فراخ دستی امر مسلمی است، اما دعا در بعضی از اوقات تأثیرش افزون شده و در وسعت رزق و روزی مؤثرتر می نماید؛ از جمله آن اوقات، بین طلوعین است که در روایات معصومین (ع) به آن توجه شده است:
حسین بن مسلم می گوید:به امام باقر(ع) گفتم جانم فدایت آنها [اهل سنت] می گویند:خواب بعد از فجر مکروه است، چرا که روزی ها در این وقت تقسیم می شود. فقال:الارزاق موظوفة مقسومة، والله فصل یقسمه من طلوع الفجر الی طلوع الشمس، وذلک قوله:�وَاسْأَلُوا اللَّهَ مِن فَضْلِهِ� ثم قال:وذکرالله بعد طلوع الفجر ابلغ فی طلب الرزق من الضرب فی الارض؛ روزی ها معین و تقسیم شده است، و خدای را فضل و زیادتی است که آن را از طلوع فجر تا طلوع خورشید تقسیم می کند و این فرموده اوست که:�از خدا فضل او را بخواهید� امام سپس فرمود:ذکر خدا بعد از طلوع فجر در تحصیل روزی مؤثرتر است از سفر کردن و کوشیدن.


  

مضرات خواب بین الطلوعین بر رزق و روزی

 

در غررالحکم نیز آمده است:


قال علی (ع):الجلوس فی المسجد من بعد طلوع افجر الی حین طلوع الشمس للاشتغال بذکرالله سبحانه، اسرع فی تیسر الرزق من الضرب فی اقطار الارض؛ نشستن در مسجد بعد از طلوع صبح تا وقت طلوع آفتاب از برای مشغول بودن به ذکر خدا - که پاک است - شتابان تر است در آسان کردن روزی از حرکت در اطراف زمین؛ یعنی از رفتن به اطراف زمین از برای تجارت.

خواب بین الطلوعین و کاهش رزق و روزی

در روایات و سخنان معصومین (ع) از یک طرف به دعای بین الطلوعین برای جذب روزی، امر شده و آن را مؤثرتر از تلاش دانسته اند و از طرف دیگر، انسان ها را از خواب بین الطلوعین برحذر داشته اند، چرا که موجب فقر و نقصان و کاهش رزق و روزی می شود:

امام صادق (ع) می فرماید:


خواب بامداد نامبارک است، روزی را پس می زند، رنگ انسان را زرد می کند، رنگ صورت را تغییر داده و زشت می کند؛ این، خواب هر فرد بدبخت است، زیرا خدا روزی انسان ها را در بین طلوعین (فجر و طلوع آفتاب) تقسیم می کند. مبادا، در آن وقت بخوابید.

امام رضا (ع) در ذیل آیه �فَالْمُقَسِّمَاتِ أَمْراً� فرمود:فرشتگان روزی آدمیان را بین طلوع فجر و طلوع آفتاب تقسیم می کنند، هر کس در این وقت بخوابد از روزی خود غفلت کرده است.

علامه حسن زاده آملی در ذیل این سخن رسول اکرم (ص) که می فرماید:�الصبحة تمنع الرزق� می گوید:معنی ظاهر آن ظاهر است و باطن آن، این که بامداد هنگام شکار مردم کار است.

از آن جا که دعای بین طلوعین موجب جذب روزی می شود - که در این زمینه مؤثرتر از تلاش قلمداد شده - طبیعی است که خواب بامداد، انسان را از آن رزقی (فضل الهی) که می توانست به واسطه اشتغال به دعا و ذکر بدان دست یابد، محروم می کند، پس شاید بتوان گفت از آن جا که خواب بامداد با اشتغال به دعا و ذکر منافات دارد و موجب محرومیت انسان از فضل الهی می شود، به عنوان یکی از عوامل کاهش رزق به حساب می آید.

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

امام صادق، علیه السّلام، فرمود: - درهای معصیت را با استعاذه - گفتن اعوذ باللَّه من الشیطان الرجیم - ببندید و درهای طاعت را با تسمیه - گفتن بسم اللَّه الرحمن الرحیم - باز كنید. سفینة البحار، ج 2، ص 417

 

بسم اللَّه الرحمن الرحیم

پیامبر اكرم، صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم، فرمود: - هر كار با اهمیّتی كه نام خدا - بسم اللَّه الرحمن الرحیم - بر آن برده نشود، بی عاقبت و نافرجام خواهد بود.- سفینة البحار، ج 1، مادّه ی سما.

پیامبر اكرم، صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم، فرمود: - هنگامی كه معلّم به كودك بگوید: بسم اللَّه الرحمن الرحیم - و او تكرار كند - ، خداوند فرمان آزادی از دوزخ برای كودك، پدر، مادر و معلّمش می‏نویسد.- تفسیر برهان، ج 1، ص 43

نقل شده است كه رسول خدا، صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم، همیشه نام خدا را آشكارا می‏گفتند و آن را با صدای بلند بر زبان جاری می‏نمودند.- بحار الانوار، ج 85، ص 82

اگر بنده ی خدا هنگام رفتن به خواب بگوید: بسم اللَّه الرحمن الرحیم، خداوند می‏گوید: ای ملائكه و فرشتگان من! نفسهای این بنده را تا به هنگام صبح بنویسید.

امام صادق، علیه السلام، فرمود: - هیچ كتابی از آسمان نازل نشده، مگر اینكه در آغاز آن بسم اللَّه الرحمن الرحیم بوده است.-محاسن برقی، ص 4

پیامبر اكرم، صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم، فرمود: - اگر بنده ی خدا هنگام رفتن به خواب بگوید: بسم اللَّه الرحمن الرحیم، خداوند می‏گوید: ای ملائكه و فرشتگان من! نفسهای این بنده را تا به هنگام صبح بنویسید.- بحار الانوار، ج 92، ص 251.-

امام علی، علیه السّلام، از سر شب تا صبح برای ابن عباس از تفسیر بسم اللَّه الرحمن الرحیم سخن می‏گفت، صبح شد. در حالی كه از تفسیر -با- بسم اللَّه فراتر نرفته بود.- تفسیر نمونه، ج 1، ص 16

امام صادق، علیه السّلام، هنگام نقل این حدیث فرمود: بسیار می‏شود كه بعضی از شیعیان ما، بسم اللَّه را در آغاز كارشان ترك می‏گویند و خداوند آن‏ها را با ناراحتی مواجه می‏سازد تا بیدار شوند و ضمناً این خطا از نامه ی اعمالشان شسته شود.- سفینة البحار، ج 1، ص 633.

 

ذکر یونسیه

ذکر یونسیه

ذکر یونسیه چیست؟

حضرت یونس علیه السلام مدت ها در میان قومش به ارشاد مردم پرداخت ولی در مدت سی و سه سال فقط دو نفر به او ایمان آوردند او هم قوم خود را نفرین کرد و خداوند به او وعده داد که در فلان تاریخ عذاب خود را بر آنان خواهد فرستاد  یونس از شهر خارج شد اما یکی از دوستانش در شهر ماند و مردم را از عذاب خدا ترساند و از آنها خواست توبه کنند و آنها که نشانه های عذاب وعده داده شده را دیدند  از ترس عذاب توبه و ناله کردند تا خدا عذابش را از آنان بر گرداند یونس به امید اینکه مردم نابود شده اند به شهر بازگشت و وقتی دید همه چیز عادی است و مردم به کارشان مشغول  عصبانی شد و شهر را بدون اجازه خداوند ترک کرد و با یک کشتی راهی دریا شد.

در بین راه ماهی غول پیکری به کشتی حمله کرد و به خواست خداوند متعال حضرت یونس را بدون اینکه به او آسیب برساند بلعید حضرت یونس وقتی به هوش آمد متوجه اشتباه خود شد و با ناله و تضرع به درگاه خداوند توبه کرد که توبه او در قرآن آمده است و بخشی از آیه به عنوان ذکر یونسیه مشهور شده است که علما و عرفا خواص بیشماری را برای آن نقل میکنند .

 قرآن میفرماید : «وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَیْهِ فَنَادَى فِی الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَک إِنِّی کنتُ مِنَ الظَّالِمِینَ»1 ؛ ذوالنون 2 را ، آنگاه که خشمناک برفت و پنداشت که هرگز بر او تنگ نمی گیریم و در تاریکی ندا داد : هیچ خدایی جز تو نیست ، تو منزه هستی ومن از ستمکاران هستم.

ذکر یونسیه یعنی گفتن: «لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین»

 

آثار و برکات ذکر یونسیه

1- پیامبر گرامى صلى الله علیه و آله وسلم : هر بیمار مسلمانى که این دعا را بخواند، اگر در آن بیمارى (بهبودى نیافت و) مرد پاداش شهید به او داده مى شود و اگر بهبودى یافت خوب شده در حالى که تمام گناهانش آمرزیده شده است .

2-. رسول خدا صلى الله علیه و آله وسلم : آیا به شما خبر دهم از دعایى که هرگاه غم و گرفتارى پیش آمد آن ادعا را بخوانید گشایش ‍ حاصل شود؟ اصحاب گفتند: آرى اى رسول خدا. آن حضرت فرمود: دعاى یونس که طعمه ماهى شد: «لا اله الا انت سبحانک انى کنت من الظالمین»

3- امام صادق علیه السلام : عجب دارم از کسى که غم زده است چطور این دعا را نمى خواند «لا اله الا انت سبحانک انى کنت من الظالمین» چرا که خداوند به دنبال آن مى فرماید: ما او را پاسخ دادیم و از غم نجات دادیم و این چنین مؤ منان را نجات مى دهیم .

4- مرحوم کلینى نقل مى کند: مردى خراسانى بین مکه و مدینه در ربذه به امام صادق علیه السلام برخود و عرضه داشت : فدایت شوم من تا کنون فرزند دار، نشده ام ، چه کنم ؟حضرت فرمود: هرگاه به وطن برگشتى و خواستى به سوى همسرت روى آیه ( 78 سوره انبیا) را بخوان انشاء الله فرزند دار خواهی شد .

برای تقویت نفس و قلب و مکاشفات بسیار خوب است وبرای رفع حجب و نورانیت موثر است و استجابت دعا و نجات مؤمنین از طرف خدا شامل گوینده آن می شود.

 

ختم های ذکر یونسیه

ختم های این ذکر شریف 400 /700/7000/4000/3000/1001/  بار گفته اند که بستگی به دستور استاد و قابلیت طالب دارد . اما عدد 400 برای همه  آن هم شب ها بعد از نماز عشاء تا هر وقت شب در سجده نافع است .

چون این ذکر به معنی استغفار است در آن هیچ عوارضی نیست . برای دیدن حالات برزخی مؤثر است،

برای تقویت نفس و قلب و مکاشفات بسیار خوب است وبرای رفع حجب و نورانیت موثر است و استجابت دعا و نجات مؤمنین از طرف خدا شامل گوینده آن می شود.

ذكر یونسیه

تجرد، با مداومت این ذکر حاصل میشود ، چنانکه برای مرحوم سید هاشم حداد سه روز حالت تجرد برزخی اتفاق افتاد که البته مکاشفه  این طول زمانی را ندارد.

مرحوم آخوند ملا حسنقلی همدانی: هر قدر  در هر وقت بتوانید  این ذکر را بگوئید.

مرحوم سید هاشم حداد نقل کردند که ذکر یونسیه برای معرفت نفس و معرفت رب مؤثر است  و خودش به ذکر یونسیه مشغول بود .

از وی سئوال شد در ایام فراغت همانند راه رفتن و نشستن چه ذکری برای نورانیت قلب و رفع حجب خوب است ؟ فرمود : ذکر یونسیه

می فرمود : عدد 3000 به بعد برای کاملین " سالکینی که از مراحلی و منازلی عبور کرده اند " می باشد .جناب استاد مدت زیادی در نجف 3000 مرتبه این ذکر را در سجده می گفتند.

از بسیاری از بزرگان این ختم با عدد 400 مرتبه در سجده خصوصا" در میان نماز مغرب و عشاء و یا قبل از اذان صبح و یا بین الطلوعین جهت افاضات روحانی نقل شده است و این یکی از ختوماتی است که معمولا" اساتید در ابتدای سلوک به شاگردانشان توصیه می کنند . ناگفته نماند که این ختم به منزله توبه ای حقیقی است اگر خالصانه برای خدا بجای آورده شود اثر شگرفی در پیشبرد انسان دارد .

وقتی از مرحوم آیت الله کشمیری پرسیدند بهترین کار برای سالک در کدام یک از اعمال عبادی است؟ فرمودند : بهترین آن سجده است که ذکر یونسیه در آن گفته شود . و فرمودند : امان ذکر یونسیه موجب اتصال به ارواح و باز شدن چشم برزخی می گردد. 3

این ذکر شریف اثر بسیار عجیبی در رفع غم و اندوه دارد

امام صادق علیه السلام فرمودند : تعجب می کنم از چهار کس که چهار نوع گرفتاری دارند چگونه به این چهار چیز پناه نمی برند.

از جمله اینها فرمودند : تعجب می کنم از کسی که دچار غم و اندوه شده است اما به این سخن پناه نمی برد، زیرا که حق تعالی در دنباله آن فرموده: " و نجیناه من الغم و کذلک ننجی المؤمنین " یعنی ما او را " حضرت یونس را به سبب این سخن " از غم و اندوه نجات دادیم و اینگونه ما مؤمنان را نجات می بخشیم.

 

منبع: اقتباس از کتاب راهنمای گرفتاران 

فرآوری: محمدی_گروه دین و اندیشه تبیان

چند توصیه از آیت الله بهجت(ره)